Ibrugtagningstilladelse | Hvornår må du flytte ind?

Du er ved at være færdig  med at bygge nyt hus og det kribler i fingrene for at kunne flytte ind. Men…må du reelt set tage huset i brug, så snart det står færdigt? Hvad er en ibrugtagningstilladelse? Og hvornår må du egentlig flytte ind?

Vi ser på færdigmelding af dit hus samt ibrugtagningstilladelser i dagens artikel.

Hvad skal du være opmærksom på, når du er færdig med at bygge?

Det er yderst fristende at tro, at arbejdet på dit nye hus er overstået når byggeriet står færdigt. Men det er det ikke. Du skal nemlig meddele kommunen hvori din nye ejendom ligger, at byggeriet nu står færdigt og at det er klart til ibrugtagning.

Denne færdigmelding kan gives til kommunen også selv om byggeriet ikke står helt færdigt. I dette tilfælde gælder specielle regler. Kontakt dem derfor for at finde ud af, hvordan færdigmeldingen vil foregå både hvis huset er helt færdigt og hvis det ikke er det.

I flere kommuner kan du melde byggeriet færdigt online og uploade de dokumenter, kommunen beder om, direkte til deres server.

Hvilke dokumenter inderholder en færdigmelding?

En færdigmelding indeholder f.eks tegninger over byggeriet, dokumentation for tegning og betaling af byggeskadeforsikring, beregninger samt anden information som bl. a understreger, at reglerne i byggereglementet er overholdt.

borger.dk kan du downloade en færdigmeldingsblanket, som du også har mulighed for at udfylde online.

Ofte kan du finde værdifuld information på kommunens hjemmeside om, hvordan du gør når du skal færdigmelde et byggeri. Tag derfor altid et kig for at sikre dig, at du har alt materiale ved hånden, inden du starter processen.

Tjek også Bygningsreglementet for at finde yderligere information.

Du har ansvaret

Husk at det er dig som ejer af grund og bygning(er) som har ansvaret for, at love, forordninger, lokalplaner og servitutter er blevet overholdt igennem hele byggeprocessen og at byggeriet dermed er i orden.

Til bevis for dette er det nødvendigt, at du sammen med din ansøgning om ibrugtagningstilladelse indsender den relevante dokumentation. Denne kommer i sidste ende til at attestere, at arbejdet er blevet gjort i henhold til alle gældende love og at huset opfylder alle krav for at kunne bruges til beboelse.

Hyr en byggerådgiver

Det er hér en rigtig god idé at have en byggerådgiver ved hånden. Det at bygge et hus er som regel noget, du kommer til at gøre maks. et par gange i dit liv, og bliver det ikke gjort rigtigt risikerer du at smide en masse tid, penge, kræfter, energi og lange søvnløse nætter lige i skraldeposen.

Og det ville da være brandærgerligt ikke at kunne tage dit nye hus i brug, fordi der er dette eller hint problem, ikke?


(det er derfor, at det er en meget god idé at have hjælp fra et menneske, som professionelt følger den slags processer flere gange om året – for at undgå ubehagelige overraskelser som f.eks ikke at kunne flytte ind i dit nye hus!)

Hvad er en ibrugtagningstilladelse?

En ibrugtagningstilladelse er, meget enkelt sagt, en attest som giver dig lov til at begynde at benytte din nye ejendom. Alle byggearbejder, som du har fået byggetilladelse af kommunen til at opføre, skal ligeledes have en ibrugtagningstilladelse som attesterer, at alle lovforhold og regler er overhold og opfyldt.

Når du har færdigmeldt dit byggeri og indsendt al den nødvendige dokumentation, så er det kommunens tur. Din ansøgning skal behandles, og er alt i orden vil du få en ibrugtagningtilladelse, det som også kaldes en bygningsattest.

En ibrugtagningstilladelse er en attest på, at alle forhold og forskrifter vedr. byggelovgivningen, miljøkrav, bygningsreglementet, brandsikkerhed etc. er overholdt.

Tilladelsen er ikke din personligt men vil fra udstedelsesdatoen altid følge med huset, når dette i fremtiden vil overgå til andre end dig. Fremtidige ejere skal dermed ikke stille med en ansøgning om en ny ibrugtagningstilladelse (med mindre de bygger så meget om, at det er nødvendigt med en byggetilladelse) men kan bede kommunen om et duplikat.

Et godt tip til dig som har behov for en ibrugtagningstilladelse

Det er en god idé fra starten af dit byggeprojekt at klarlægge, hvilken form for dokumentation kommunen vil bede om, når dit nye hus står færdigbygget. Ved at “starte processen bagfra” og med det samme sørge for at samle de nødvendige papirer, vil du lette denne del af opgaven for dig selv, den dag huset står færdigt.

Papirarbejde er altid trivielt og trælst at skulle stå med, specielt når du gerne vil flytte ind og tage dit nye hus i brug med det samme.

Derfor anbefaler vi, at du går til dette arbejde fra starten af projektet og dermed løbende samler de data du skal bruge, så du ikke kommer til at stå over for denne opgave senere i forløbet.

Ja, nu ved du meget mere om hvad der skal til, når du er færdig med at bygge. Hvis du synes, at artiklen har været interessant læsning, så del den gerne med andre (venner, familie, kolleger…) – specielt med dem, som skal til at bygge nyt hus.

Og, som altid, hvis har du spørgsmål eller kommentarer til det du har læst, så sig endelig til – vi er glade for at høre fra dig.

Rigtig god fornøjelse!

Skriv et svar